lørdag den 5. januar 2008

Det gode skib M/S Gullfoss...


Det var "Gullfoss" vi sejlede med i 4-5 døgn i 1969, da vi flyttede fra Reykjavik til København. Jeg husker kvalmen, Quality Street, Tobleronen, far der prøvede at underholde min søster og mig med kortspil og andet, mens min mor lå søsyg i kahytten på stort set hele rejsen. Skibet symboliserer et stort vendepunkt i mit liv. Vi flyttede først ind på Vesterbro hos min farfar og farmor med baggård, lokummerne der stadig stod der og koks i kælderen. Alt var anderledes og jeg kunne ikke tale dansk.

Ligesom mennesker der gennemlever forskellige faser alt efter hvor de bor og hvad de laver, levede skibet M/S Gullfoss en omskiftelig tilværelse. Det sank i 1976 i det Røde Hav under en brand, mens det under navnet "Mecca" sejlede med pilgrimme.

Ingen kommentarer: