torsdag den 1. april 2010

Jeg bruger det samme mærke løbesko som Murakami..


Jeg har netop læst Haruki Murakami's bog "Hvad jeg taler om når jeg taler om at løbe", og synes at det er interessant at han beskriver at det at skrive en roman for ham er det samme som at bestige et forrevet bjerg eller at kravle op af en stejl klippevæg, en lang sej kamp for at nå toppen. At han må træne sin krop - ved at løbe marathon - for fortsat at være fysisk stærk nok til at kæmpe. Når først vitaliteten ryger, kommer udbrændtheden, både som menneske og som forfatter.
Murakami skriver at livskvalitet findes i selve det at handle og ikke så meget i faste størrelser som tid, tal eller rang. Når man altså klarer sig igennem.
Jo, jeg bruger det samme mærke løbesko som Murakami, men jeg slider dem til gengæld ikke i nævneværdig grad. Jeg er desværre bedre til at drømme end til at handle.

Murakami til Møn i 2010: http://www.verdenslitteratur.dk/node/3

Ingen kommentarer: